Kontakt

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett E-mail till limsjonmarathon@yahoo.se

söndag 15 april 2012

Träningstips - Långpass är nyckeln!

I all marathonträning är långpasset ditt nyckelpass för framgång! Distanspass och kvalitetspass som intervaller är också viktig träning, men inget är så viktigt som långpasset.

Långpass kan låta jobbigt, men faktum är att så snart som du etablerat långpasset i ditt träningsschema blir det ditt nya favoritpass. Långpass är som löpningens själ! Faktum är att tempot och distansen spelar föga roll, det är tiden du är ute som räknas. Du "ska" springa långsammare än på dina vanliga pass. Att lägga in kortare gångpauser är inte alls fel heller. Detta gör att långpasset blir väldigt njutningsfullt! Du håller ett "prattempo" hela passet. Pulsen är lägre. Det blir en meditativ stund... kanske lyssnar du på musik, eller bara på ljuden från naturen.

Många tycker att långpass känns skrämmande just för att man springer "långt". Men jag tror att många skulle kunna springa mycket längre, om man bara vågar sänka farten!

Ofta tänker vi att vi vill springa si och så långt, 15, 20, 25 kilometer osv. innan vi är nöjda med dagens pass. Kanske är det bättre att tänka att idag ska jag vara ute 80, 90, 120 minuter...

På pass som är över 80 minuter behöver du fylla på med energi. Det är självfallet individuellt men det viktiga är att du börjar dricka innan du ens hinner känna törsten. Om du blir törstig är det svårt att reparera skadan i efterhand! Du riskerar då att få ont i huvudet, illamående osv. På långpass är ett vätskebälte ett bra alternativ. Jag brukar varva vatten med något mer energigivande, saft, sportdryck, avslagen läsk, eller i vissa fall en energigel. Det är också bra att öva på att dricka under träning, inför tävlingar! Du behöver vänja magen!

Inför Limsjön marathon har vi olika mål. Vissa försöker springa marathonsträckan, andra kanske halvmarathon eller 7 kilometer. Även om det är en etapptävling skulle jag rekommendera att försöka springa några långpass innan för att vänja kroppen vid att hålla igång en längre tid! Att köra en egen etappträning kanske inte är fel heller? Att du någon gång kör ett pass på morgonen och ett på kvällen t.ex.

Om du satsar på en kortare sträcka i Limsjön marathon t.ex. 7 eller 14 km, kan det vara skönt att någon gång innan ha sprungit den distansen "i ett svep" för att öka självförtroendet och ha med dig "att jag vet att jag kan, för jag har gjort det innan". Om du satsar på de längre distanserna, våga pröva några långpass!


1 kommentar:

  1. peppen! jag måste lägga på ett kol med att komma upp i längre distanser, men idag hade jag ett hyfsat bra pass på löpbandet och i dagarna tänker jag prova att springa runt sicklasjön (9 km, ganska mycket längre än jag sprungit tidigare). jag tar anna w med mig så blir det lite lättare. heja limsjön marathon!

    SvaraRadera