Kontakt

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett E-mail till limsjonmarathon@yahoo.se

tisdag 2 september 2014

Att börja springa

Många som vill komma igång och springa, knyter på sig skorna och ger sig ut och joggar "så långt en orkar" i en sammanhängande bit. Det kanske är 2, 3, 4 kilometer. Det känns ofta väldigt väldigt tungt, och kanske är du missnöjd efteråt att du inte "orkade längre" och "usch vilken dålig form jag har".  Blir jag sugen på att ge mig ut igen? Nej, inte särskilt. Jag har själv gjort såhär när jag skulle "komma igång".

Efter min graviditet och förlossning testade jag dock ett annat upplägg som jag varmt rekommenderar - att varva gå-jogg. Du behöver löparkläder, skor, och en klocka. 

Bestäm dig för att du ska vara ute i 25 minuter. Du varvar då gång och jogg under hela passet, t.ex. 3 minuter gång, 2 minuter jogg. Det kan även vara 3-1, 4-2 eller vad du känner är okej. Det VIKTIGA är att det ska kännas okej under hela tiden. Du ska bli flåsig, svettig, men inte få en nära-döden-upplevelse och hata löpning. Du ska hålla dig kall, håll dig till din plan även om du känner att du skulle orkat mer jogg, eller vara ute längre tid. På det sättet kommer du se fram emot nästa pass. Ett rimligt mål i början kanske är 2-3 pass i veckan. 

På det här sättet kommer du relativt snabbt att orka jogga 25 minuter sammanhängande. Det går tämligen snabbt att "arbeta bort" gångpartierna. Du minskar ner dem hela tiden, så att du går 2 min, springer 3 min, går 1 min, springer 3 min, går 2 min, springer 5 minuter. Man kan testa olika upplägg, men joggpartierna ska bli längre och längre och gångpartierna kortare och färre för att till slut vara helt borta. 

Det är även ett snällt och skonsamt sätt för kroppen att börja springa. Vill du vara ute mer och oftare, så ta raska långpromenader. Steget från att gå en lång, snabb promenad till att jogga försiktigt är mindre än vad du tror. 

Lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar